Неділя, 28 Листопада, 2021

Неофіційна виборча агітація в Полтаві

Передвиборчий період в Україні – це ціла комедія (чи то пак, трагікомедія). Як правило, агітація повинна стартувати в чітко визначений день, до цього часу вона не має права відбуватися в Україні. Однак політики дуже часто полюбляють порушувати закон і братися до дочасної агітації та “гречки”, розповідає сайт yes-poltava.com.ua. Полтавські політики – не виключення.

Оскільки в законодавстві немає конкретного розмежування політичної агітації та звичайної політичної реклами, то білборди та плакати з агітаційними матеріалами починають з’являтися на вулицях Полтави ще задовго до початку передвиборчої кампанії. Потенційні кандидати на ключові посади починають гречкосіяти – влаштовувати безкоштовні концерти, роздавати подарунки людям, стверджуючи, що це не передвиборча агітація, а просте інформування виборців. Дехто ж каже, що це просто партійна популяризація, але ніяк не визнає, що починає рекламну політичну кампанію до офіційного її старту.

Мамай, його партія “За майбутнє” та веселощі для дітей з партійною символікою

Нічого нового не відкриється, якщо ми розкажемо про те, що старт дочасної агітації в Полтаві дав теперішній (вже втретє за історію) міський голова Олександр Мамай та учасники його команди. Ще починаючи з кінця липня (а старт передвиборчої кампанії мав би бути офіційно з 5 листопада 2020-го року) Олександр Мамай разом зі своєю командою взявся активно “популяризувати партію”.

Олександр Мамай взявся діяти з дітей – влаштовували неймовірно веселі дійства для малюків, шоу мильних бульбашок, аніматори, гірки та батути. На дитячому святі можна було побачити безліч повітряних кульок, на яких зображено партійну символіку “За майбутнє”. Влаштовували щось подібне і для дорослих полтавців – для них було організовано перегляди фільмів, концерти (за участі народної української артистки Наталії Май).

Коли в Олександра Мамая запитували, чому він взявся проводити передвиборчу агітацію дочасно, він відповідав:

“Такі заходи проводив і минулого, і позаминулого року, і буду проводити і в наступному. Хіба не треба свята? Адже діти голосувати не ходять”, – розповідав Олександр Мамай журналістам.

І справді – діти не голосують. Але ж голосують їхні батьки, тоді що це – маніпуляція перед виборами за допомогою дітей?

Продуктові набори і набори першокласника – своєрідна “гречка” від Мамая

Традиційно Олександр Мамай напередодні виборів береться роздавати полтавчанам продуктові набори. Напередодні виборів 2020-го року в Полтаві роздавали, окрім продуктових, ще й шкільні набори для дітей. Батькам необхідно було лише вказати прізвище та ім’я дитини, та вказати, в який клас дитина піде.

Полтавчани добре пам’ятають, що раніше Олександр Мамай влаштовував для полтавців “Свято першокласника” за гроші платників податків. На такому дійстві діти отримували подарунки в пакетах з партійною символікою.

“Гречка” від Андрія Матковського напередодні виборів в Полтаві

Та не тільки Олександр Мамай напередодні виборів любить “сіяти гречку”. Його опонент Андрій Матковський  також полюбляє сіяти гречку напередодні виборів. Журналісти навіть жартома охрестили цю боротьбу “битвою продуктових наборів”, в якому беруть участь Олександр Мамай та Андрій Матковський.

Другий кандидат на посаду міського голови в 2020-му році складав разом зі своєю командою (цього разу це була “Батьківщина”) восьмикілограмові пакунки продуктів, куди складали крупи, олію, цукор та інші харчі. Це все пакували в коробку, на якій також яскраво красувалися партійні символи.

Варто зауважити, що Андрій Матковський не вперше грішить гречкосійством напередодні виборів – він вже свого часу роздавав полтавчанам аптечки, на яких також красувалися партійні символи.

Дочасна агітація Сергія Капліна

Поки опоненти Сергія Капліна роздавали продуктові набори полтавчанам і влаштовували свято для дорослих та дітей, він взявся за візуальну рекламу і задовго до офіційного старту рекламної кампанії вже активно світився у відеороликах. За період з кінця липень по серпень на телебаченні з’явилося понад 20 роликів за участі цього кандидата.

Були навіть казусні ситуації – Каплін веде свій блог, де задовго до початку виборів він вже називав себе очільником міста. Центральна виборча комісія ще на той час навіть не зареєструвала офіційно всіх кандидатів у виборах, а Каплін вже заявляв, що він – мер Полтави. Хоча й не зізнавався в цьому факті – мовляв, коли так каже, то має на увазі себе в майбутньому часі.

Активно з’являлися в місті і білборди з символікою партії Капліна – на деяких навіть були вказані контакти. Каплін відповідав журналістам, що вони просто з командою інформують людей, а не агітують за себе. Брався і організувати заходи для полтавчан – це був турнір з міні-футболу, наприклад.

“Зе!команда” і безлика реклама

Цікава передвиборча кампанія у Полтаві була від партії президента Зеленського – на великих білбордах не можна було побачити жодних імен чи контактних даних. Там натомість красувалися великі, лаконічні написи-заклики.

Сергій Іващенко, якого називали потенційним кандидатом на посаду мера від партії “Слуга народу”, теж світився на полтавських білбордах, однак без жодних знаків, які б свідчили про його приналежність до цієї партії. На його білбордах вказане посилання, переходячи за яким перед полтавцями відкривається “карта змін Полтави”. Хоч представники його команди і запевняли, що це проєкт однодумців і самого Іващенка, а не “Слуги народу”, та Іващенка можна було побачити в списку саме від партії Зеленського.

Решта партій, представлених в Полтаві, та їхні кандидати не надто світилися на міських білбордах. Здебільшого, вони використовували лише незначну зовнішню рекламу, тому нічого надзвичайного там зустріти не можна було.